duminică, 27 ianuarie 2008

Cum se acceseaza un fond nerambursabil ?

Cum se acceseaza un fond nerambursabil ?

Ce sunt fondurile europene ? Ce inseamna “nerambursabil” ? Pentru ce activitati sunt alocate aceste fonduri ? Cum pot accesa si eu un astfel de fond ? Cine ma poate ajuta in acest sens ?Acestea sunt cateva din intrebarile pe care, multi dintre dumneavoastra si le-au pus cand au auzit despre fondurile europene, fondurile structurale, Sapard sau Phare.
Marius Ilie - manager general

Ce sunt fondurile europene ?
Fondurile europene, sunt acele instrumente financiare create de Uniunea Europena, pentru Romania (si nu numai, Romania nu este singurul stat european care beneficiaza de aceste instrumente), segmentul privat si/sau public, cu scopul de a dezvolta anumite domenii si a sprijini tarile membre la atingerea anumitor standarde de dezvoltare, atat economica, dar si sociala sau culturala.
Ce inseamna fond nerambursabil ?
Fondurile nerambursabile sunt acele ajutoare financiare care se acorda fara a mai fi restituite. Nu sunt credite, nu se percep dobanzi pentru acordarea lor, nu trebuie sa restituiti nici macar 1 euro.
Pentru ce sunt alocate aceste fonduri ?
Fondurile nerambursabile au ca tinta foarte multe activitati si investitii.- de la investitii in infrastructura (drumuri, canalizari, aductiuni de apa, gaze, electricitate), pana la - ferme zootehnice (vaci, porci, oi, capre, berbecuti, taurasi, gaini ouatoare, pui pentru carne, iepuri, struti)- stupi de albine, ferme de melci, mestesugarit, prelucrarea lemnului- abatoare- centre de prelucrare (carne, lapte – iaurt, branza, cascaval, smantana)- turism (pensiuni, cabane, hoteluri)- sere (de flori, de legume), plantatii de pomi fructiferi- achizitii de utilaje agricole- plantatii de pomi fructiferi- modernizare plantatii de vita de vie- laboratoare de prelucrare si imbuteliere miere- centre de colectare si producere plante medicinale- centre de colectare si ambalare fructe si legume- pastravarii- azile de batrani, scoli, gradinite, spitale, medicamente, laboratoare- IMM-uri (industrie, transporturi, prelucrare, servicii, etc)
Cum pot sa accesez si eu un astfel de fond ?
A) In primul rand trebuie sa existe o idee, sa incepeti prin a va face o analiza proprie :
- ce v-ar placea cel mai mult sa faceti ?
Ex : Ceva la care visati demult sa puneti pe picioare.
- in ce domeniu credeti ca v-ati descurca cel mai bine ?
Ex : Din experienta d-voastra profesionala, educationala.
- in ce activitate va avantajeaza cel mai mult cunostiintele si resursele proprii (financiare, sociale, constructii, echipamente, masini, utilaje, terenuri, etc)
Ex : Detineti un tractor si doriti sa mai achizitionati inca unul performant cu intreaga gama de utilaje pentru a va lucra pamantul.
Aveti in proprietate sau arenda, o suprafata foarte mare de pamant, iar utilajele cu care o lucrati sunt invechite, consuma combustibil foarte mult sau necesita reparatii foarte costisitoare si doriti sa achizitionati alte utilaje.
De mic copil ati crescut vaci. Doriti sa va faceti o ferma cu un numar mai mare de capete, moderna, la standarele europene si cu toate avizele oprobate, fara a mai avea probleme cu desfacerea sau calitatea laptelui.
Ati absolvit o facultate cu profilul turism. Ati dori sa va puneti in practica cunostiintele si sa va ridicati o pensiune in locurile natale.
Detineti o ferma de porci, dar intampinati probleme cu abatorizarea. Va doriti propriul abator.
Lucrati o cultura de vita de vie de foarte mult timp sau tocmai ce ati achizitionat o astfel de ferma viticola, dar este imbatranita si doriti sa o intineriti cu soiuri de vita nobila, mai productiva.
Aveti un numar de stupi si sunteti bun cunoscator in cresterea acestora. Doriti sa achizitionati un numar mai mare de familii, de stupi, un inventar apicol sau poate chiar sa va creati un laborator de prelucrare si imbuteliere miere.
Detineti o suma de bani pe care doriti sa-i investiti intr-o mica afacere si nu sa-i depozitati la banca.
Ati absolvit o facultate si doriti sa va deschideti propria afacere.
Ati iesit la pensie si doriti sa realizati ceva in timpul liber. B) Eligibilitate beneficiar (o analiza asupra disponibilitatii de a accesa un astfel de fond)
Explicatie : Eligibilitate beneficiar = indeplinirea tuturor conditiilor pentru a putea accesa un fond nerambursabil. Pentru a fi eligibil. Acest lucru presupune o analiza a mai multor factori, luarea mai multor decizii si stabilirea unui traseu de urmat in continuare.
1) Analiza persoanei juridice
Sunt 2 situatii aici :a)societati comerciale, PFA-uri, AF-uri, deja infiintate (cu sau fara activitate)b)infiintarea unei societati comerciale, unui PFA (persona fizica autorizata), AF (asociatie familiala)
Avantaje & Dezavantaje
a)daca exista deja o societate comercila, PFA sau AF
- pot sa fie cu activitate economica
Avantaje : - posibilitati mai mari in obtinerea unui credit bancar - constituie un mare avantaj daca activitatea firmei, coincide cu noua investitie
Dezavantaje : - daca are datorii la stat neachitate (trebuie toate achitate), iar daca a fost declarata pe pierdere la finele anului precedent (este declarat beneficiar neeligibil) - o analiza economica mai dificila facuta de catre actionar, asupra noii investiti
- pot sa fie mai vechi infiintate si fara activitate
Avantaje : - reducerea cheltuielilor cu infiintarea unei societati noi
Dezavantaje : - posibilitati mai mici in obtinerea unui credit bancar (daca este cazul), pentru cofinantarea proprie a proiectului.
b)daca se va infiinta o societate noua, PFA sau AF
Avantaje : - contabilitate separata de celelalte afaceri proprii, precum si realizarea unei mai bune si corecte analize a viitorei afaceri (cheltuieli, venituri, profit, rentabilitate, etc)
Dezavantaje : cheltuieli cu infiintarea unei societati noi (costurile cu infiintarea unei societati noi se ridica la aproximativ 1.000 RON (10 milioane de lei)
Intrebare : Sa infiintez un SRL, PFA sau AF ?
SRL = societate cu raspundere limitataPFA = persoana fizica autorizata AF = asociatie familiala
Deosebiri si asemanari intre SRL si PFA sau AF:
Daca infiintati o societate comerciala (SRL) : - evidenta contabila ; - puteti face angajari de personal ; - puteti obtine credite bancare mai usor ; - sunteti mai credibil in relatiile cu furnizorii, clientii, etc.
Daca infiintati PFA sau AF : - evidenta contabila simplificata ; - platiti la fel impozitele si taxele ca si un SRL (sunteti la fel de raspunzatori din punct de vedere fiscal ca si un SRL) ; - aveti facturier, chitantier, cont in banca la fel ca si un SRL ; - nu puteti face angajari de personal ; - creditele bancare se obtin mai greu ;
Recomandare : Noi va recomandam sa va infiintati un SRL !
2) Analiza terenului
In ceea ce priveste eligibilitatea unui beneficiar din punct de vedere al terenului, nu sunt foarte multe conditii. Acelea care sunt difera in functie de investitia ce se doreste a se face.
Daca doriti sa realizati o ferma de porci, vaci, oi, etc. atunci autoritatile de mediu, sanatate si sanitar-veterinare impun o anumita distanta fata de cea mai apropiata zona locuita, la care puteti sa realizati respectiva investitie. Adica, orice investitie care poate afecta din punct de vedere sanitar-veterinar, de sanatate publica sau de mediu, in vreun fel, pe cei din jur (atat populatie, cat si alte ferme sau institutii), trebuie sa respecte o anumita distanta.
Aceasta distanta se stabileste si in functie de numarul de animale, de complexitatea investitiei si de riscurile acesteia.
Recomandare : Pentru a va convinge daca puteti sa realizati o anumita investitie, intr-o anumita zona, va recomandam sa luati legatura cu cei de la agentiile si institutiile abilitate, si anume : mediu, sanepid si sanitar-veterinar. In unele cazuri este necesar si avizul celor de la gospodarirea apelor, electrica si ocolul silvic.
In ceea ce priveste suprafata de teren pe care trebuie sa o detineti, aici sunt foarte putine conditii si acestea privesc doar investitiile in turism (infiintarea de pensiuni agro-turistice, unde suprafata minima trebuie sa fie de 1.000 mp).
Recomandare : Noi va recomandam, atunci cand doriti sa realizati o investitie, sa analizati singuri terenul din urmatoarele puncte de vedere : sa aiba posibilitati de racordare la curent electric, posibilitati de apa, canalizare, drum de acces si sa fie intr-o zona cat mai retrasa pentru a va permite d-voastra o mai multa liniste si posibilitati mai mari de extindere in viitor. Sau sa aiba cat mai multe dintre acestea, pentru ca lipsa acestora poate inseamna costuri mult mai mari pentru d-voastra, si cand realizati investitia dar si dupa aceea, pe perioada de productie.
Pentru terenul pe care doriti sa realizati investitia, trebuie sa detineti acte de proprietate (sau concesiune, dar pe nu mai putin de 10 ani), cadastru si intabulare.
Daca investitia presupune si constructii, trebuie sa obtineti si un certificat de urbanism de la primaria locala sau consiliul judetean (dupa caz).
C) Dovada cofinantarii proprii
Pentru orice investitie pe care doriti sa o realizati, d-voastra trebuie sa veniti cu un aport de 50% (dupa caz). Adica, prin aprobarea proiectului, fondul va da d-voastra 50%, iar d-voastra trebuie sa aduceti cofinantare proprie 50%.
Aceasta cofinantare proprie se poate aduce in 3 moduri :- sa aveti deja cei 50% din investitie ;- sa achizitionati un credit bancar, pentru cei 50% cofinantare proprie ;- sa aveti o parte, iar restul sa fie un credit bancar.
Exemplu : daca doriti sa realizati o investitie a carei costuri ajung la suma de 100.000 Euro, d-voastra trebuie sa contribuiti la respectiva investitie cu 50.000 Euro, iar fondul va contribui si el cu 50.000 Euro. Trebuie mentionat si faptul ca sunt cazuri unde aportul fondului este mai mare de 50 %, iar al d-voastra mai mic. Aceste cazuri sunt in functie de ce anume investitie se doreste a se realiza, de regiunea sau zona unde se realizeaza, de statutul juridic al beneficiarului.
Cine ma poate ajuta in acest sens ?
Primul si cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faceti dupa ce v-ati hotarat sa realizati o investitie sau dupa ce ati avut o idee in acest sens, este sa contactati o firma de consultanta.
Nicio o carte, niciun articol din vreun ziar, nicio stire, nicio discutie cu vreun prieten sau alt beneficiar de vreun fond de acest gen, nu va poate fi de folos ca si un consultant.
Trebuie sa retineti ca niciun proiect nu seamana cu altul, chiar daca ambele sa spunem, sunt ferme de vaci. Pentru ca niciun beneficiar nu seamana cu altul, niciun teren nu seamana cu altul, sunt situatii si probleme diferite, pe care numai un consultant vi le poate gasi in primul rand si apoi rezolva.
Costurile eligibile cu consultanta nu pot depasi 5% pentru proiectele fara constructii si 10% pentru cele cu constructii. Aceste procente sunt calculate la valoarea totala eligibila a investitiei.
Cheltuielile cu consultanta, proiectarea, sunt cheltuieli eligibile si sunt singurele cheltuieli eligibile acceptate cu plata in avans, adica inainte de aprobarea proiectului. Restul cheltuielilor eligibile trebuie sa fie efectuate dupa aprobarea proiectului. Ce inseamna chetuieli eligibile si neeligibile ? Cheltuielile eligibile sunt acele cheltuieli acceptate de catre fond (acestea sunt specificate dinainte) si pe care fondul vi le finanteaza cu cel putin 50% din valoarea lor. Cheltuielile eligibile sunt diferite de la un gen de investitie la alta.
Cheltuielile neeligibile sunt acele cheltuieli neacceptate de catre fond (si acestea sunt specificate dinainte), dar care pot fi facute, insa cu fonduri 100% numai din partea beneficiarului, adica fara ajutor financiar din partea fondului. Exemplu : achizitia de utilaje, echipamente si materiale second-hand, nu este acceptata de catre fond si sunt definite ca si cheltuieli neeligibile. Daca totusi doriti sa achizitionati un utilaj second-hand, puteti sa faceti aceasta achizitie, insa fondul nu va sprijina financiar in acest sens.
RECOMANDARI :
Cand doriti sa realizati o investie, in primul rand incheiati un contract cu o firma de consultanta si apoi cu o firma de arhitectura. E foarte important acest aspect, pentru ca firma de consultanta va va putea spune exact ceea ce trebuie sa-i solicitati firmei de arhitectura sa va realizeze.
ATENTIE : incheiati contractul cu firma de consultanta pentru intreaga durata a proiectului. Pentru ca un proiect are doua faze : pana la aprobarea dosarului si dupa aprobarea dosarului. Ambele sunt foarte importante !
Alte informatii utile
Cum se fac achizitiile de utilaje, echipamente, lucrari, etc?
Orice achizitie ce depaseste suma de 10.000 euro, trebuie facuta cu organizare de licitatie.
Cum se primesc banii de la fond ?
Banii de la fond se primesc in transe. Primul faceti d-voastra cheltuiala si fondul va returneaza cel putin 50% din aceea cheltuiala. O noutate a fondurilor structurale pentru investitiile agricole, fata de Sapard, este ca veti primi imediat dupa aprobarea proiectului 20% din valoarea nerambursabila, drept avans.
WWW.COMARA.RO

Niciun comentariu: